لیلا عراقیان و پل طبیعت

پیشگفتار

مطالب این نوشتار براساس تحقیقات اینجانب در مورد پل طبیعت بوده که از منابع آن می توان به وبسایت جام جم آنلاین ، وب سایت بی بی سی و دیگر منابع مطالعاتی اینترنت خاطر نشان کرد. این متن جهت استفاده در وبسایت شخصی مسیح سلطانی گردآوری شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی طراح و اثر

عراقیان معمار جوان ایرانی در تهران دیده به جهان گشود. تحصیلات متوسطه خود را در رشته ریاضی به پایان رساند و از آنجا که از کودکی علاقمند به نقاشی بود تصمیم گرفت تحصیلات عالی خود را در رشته معماری آغاز کند. وی سال ۱۳۸۰ وارد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران شد و پس از اخذ مدرک کارشناسی برای ادامه تحصیل راهی کانادا شد تا در دانشگاه بریتیش کلمبیای ونکوور به ادامه تحصیل بپردازد.

 

 

 

 

 

لیلا عراقیان به همراه علیرضا بهزادی شرکت سازه های پارچه ای دیبا را تاسیس کردند که از جمله پروژه های این شرکت میتوان به اجرای سازه چادری پارک آب و آتش تهران اشاره کرد. این پروژه سرآغاز ماجرایویی عراقیان بود. پس از این طراحی موفق ، این شرکت به مسابقه طراحی پل طبیعت دعوت شد و طرح لیلا بیست و پنج ساله به عنوان برگزیده این مسابقه انتخاب و در سال نود و سه اجرایی گردید.

 

 

 

 

به نقل از پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی وقت شهرداری تهران «از اهداف پل طبیعت این بود که دوطرف دره عباس آباد را به شکل پیاده رو به هم وصل کند و خود پل به عنوان یک مقصد باشد و منظر ارتفاعات البرز رو از جنوب به شمال مخدوش نکند که این پروژه هر سه این خصیصه رو داراست.»

 

 

 

 

 

 

پل شامل دو طبقه ادامه داره که بالای ستون ها سه طبقه ای میشود. همه این طبقات با سطوح شیب دار و راه پله به هم وصل شده اند. جای نشستن و حتی چندین رستوران در طبقات پایین وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

در این پل سعی شده حداکثر انطباق با طبیعت اتفاق بیوفتد. یکی دیگر از خصیصه هایی که علت انتخاب این پل برای شرکت در مسابقه بود احداث آن روی یکی از اصلی ترین شریان های شهری است که امکان مسدود کردن این شریان به هیچ وجه امکان پذیر نبود و این پل در شرایط عادی ترافیکی شریان ساخته شده. استقبال مردم از همه گروه های سنی و طبقات اجتماعی از این پل جز ویژگی های بارز این بناست. این پل فضایی سرشار از حس آزادیست که اکثر خانواده ها و جوانان آنجا را برای تفریح انتخاب می کنند تا دور هم یک فنجون قهوه یا چای بنوشند . این بخشی از میراث فرهنگی ماست. در اصفهان قدیم پل خواجو یا سی او سه پل رو داشتیم که مردم روی آن دور هم جمع میشدن.

از اهداف پل طبیعت این بود که دوطرف دره عباس آباد رو به شکل پیاده رو به هم وصل کند و خود پل به عنوان یک مقصد باشه و منظر ارتفاعات البرز رو از جنوب به شمال مخدوش نکند که این پروژه هر سه این خصیصه رو داشت.

لیلا عراقیان در مورد این پل می گوید « ابتدا قرار بود این پروژه یک پل باشه که دو نقطه رو بهم وصل میکنه. بعد از بازگشایی مشاهده کردیم مردم به جای اینکه از پل رد بشن تا به پارک های اطراف برسم ، چون میخوان به خود پل سر بزنند به اینجا می آیند. »

 

پل طبیعت و جایزه آقا خان

طراحی این پل سال ۲۰۱۶ برنده جایزه معماری آقاخان شد. جایزه معماری آقاخان به کشورهایی تعلق میگیره که اکثریت جمعیت آنان مسلمان نشین باشند. لازم نیست پروژه یک بنای اسلامی مثل مسجد باشد که فقط متعلق مسلمانان است بلکه باید طرحی باشد که به همدلی و همزیستی فرهنگ ها و مردم اون جامعه کمک کند. پروژه هایی که داورها انتخاب میکنند لزوما ساختمان نیستن بلکه میتوانند یک پروژه زیر بنایی باشد مثل پل طبیعت که یک پل شهری است. زیبایی شناسی ، معماری ، ساخت و تاثیر اجتماعی پروژه از موارد مورد توجه هیات داوران موقع تصمیم گیری هست. سازگاری طرح با محیط زیست و به کارگیری تکنولوژی های جدید یکی از مواردیست که داوران بهش توجه دارن یعنی نه تنها یک بنا کمترین آسیب رو به محیط زیست وارد کنه بلکه در ترمیم آسیب های وارد به محیط زیست نقش مثبتی داشته باشد.

حسین رضایی از جمله داوران جایزه اقاخان در مصاحبه با شبکه بی بی سی در خصوص این پل گفت: « پل طبیعت مثل نسیمی خوش در معماری خشک و بی روح تهران است که از این نظر شایسته تحسین است. در معماری مفهومی هست به اسم خلق مکان یعنی طراح موفق شود مکانی خلق کند تا مردم به آنجا بروند و از فضای آن طور که طراح قصد داشته استفاده کنند. وقتی به پل طبیعت سر میزنی و میبینید صد ها آدم اومدن آنجا هستند تا روی پل باشن و از سطوح مختلفش استفاده کنند. پس به این نتیجه میرسید که این پل در خلق مکان چقدر موفق بوده است.»

ایشان در مورد چگونگی ورود این طرح به جشنواره آقاخان افزودند « ما یک نفر را به تهران فرستادیم تا از پل بازدید کند و در مورد پیشینه این پروژه تحقیق کند از این اطلاعات استفاده کردیم تا در تصمیم گیری نهایی ( برای جایزه آقاخان) استفاده کنیم. نتیجه پل به طرح اولیه معمار بسیار نزدیک بود که نشان دهنده قدرت طرح هست. چرا که در معمار در طول روند ساخت تغییر زیادی نکرده است.»

 

 

 

سخن پایانی

با در نظر گرفتن تاثیر اجتماعی این پل شاید بتوان گفت که پل طبیعت ، نسل بعدی بنای با شکوهی هست که مهندس امانت سالها پیش در تهران به یادگار گذاشت یعنی برج و میدان آزادی . به نظر من پل طبیعت این شایستگی رو دارد که هم تراز برج آزادی در گذشته و حال مورد تحسین قرار بگیرد. در مجموع در پروژه های بعد از انقلاب پل طبیعت به عنوان یک نقطه عطف در حوزه قلمرو شهر تهران طلقی می شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

1 نظر

  • fredoon soltani

    مطلب آموزنده و مفیدی بود. خلاصه بسیار جامعی است.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.